Loading...

Οι αρνητικές σκέψεις έχουν υπάρξει και εξακολουθούν να υπάρχουν κατά καιρούς στο μυαλό μας. Ωστόσο, η εξακολουθητική αρνητικότητα θα μπορούσαμε να πούμε με βεβαιότητα πως δεν είναι η καλύτερη επιρροή για την ψυχική μας ευεξία. Αντί αυτού, καλλιεργώντας έναν θετικό τρόπο σκέψης ελαχιστοποιούμε την επίδραση του άγχους στον οργανισμό μας συμβάλλοντας ακόμη και στην καλύτερη καρδιαγγειακή μας υγεία.

Ανησυχία ή Αρνητικότητα

Πως όμως θα γίνει η διαφοροποίηση μιας αρνητικής σκέψης από μια τακτική ανησυχία σε έναν άνθρωπο ο οποίος είναι υπεραναλυτικός στην ζωή του; Το να βιώνω αρνητικές σκέψεις εξακολουθητικά επηρεάζει αρνητικά τον τρόπο με τον οποίο σκέφτομαι ακόμα και για τα πιο απλά καθημερινά ζητήματα τα οποία προκύπτουν, καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο σχετίζομαι με τους άλλους. Ωστόσο, παραδείγματα όπως η ασταθής οικονομική κατάσταση, τα προβλήματα στην υγεία, η αδυναμία εύρεσης εργασίας και πολλά ακόμη, αποτελούν ζητήματα τα οποία είναι λογικό να δημιουργούν άγχος και ανησυχία μεγαλύτερη του φυσιολογικού στον άνθρωπο που τα βιώνει.

Λειτουργικότητα

Η διείσδυση παρόλα αυτά αυτών των συναισθημάτων στο νου και την ψυχή μας είναι ικανή να επηρεάσει την λειτουργικότητά μας. Το γεγονός πως αντιμετωπίζουμε έντονες αρνητικές σκέψεις δεν σημαίνει πως πάσχουμε αποκλειστικά από κάποια ψυχική ασθένεια όπως και το αντίστροφο. Σαφώς είναι επιζήμιο για την ποιότητα της ψυχικής μας υγείας ειδικά όταν δεν είναι εφικτό να σταματήσει αυτή η συνήθεια.

Γιατί κάνουμε αρνητικές σκέψεις;

Ο καθένας και η καθεμία από εμάς θα ανακαλύψει διαφορετικές αιτίες πρόκλησής τους στη ζωή του. Όμως στο σημείο αυτό ίσως ήταν βοηθητικό να δούμε τις κύριες πηγές προέλευσης των αρνητικών σκέψεων. Αρχικά, όντας ένας άνθρωπος που ζει στο παρόν, δεν ξεχνώ ποτέ το μέλλον.

  • Οι άνθρωποι φοβόμαστε το τι θα γίνει αύριο. Φοβόμαστε το μέλλον, το οποίο είναι κάτι άγνωστο, δεν γνωρίζουμε τι θα προκύψει μιας και αυτή η ζώνη βρίσκεται έξω από τον έλεγχό μας. Για κάποιους λοιπόν από εμάς το γεγονός πως δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί αύριο θα μπορούσε να είναι καταστροφικό. Πως; Πλάθοντας σενάρια αποτυχίας. Ίσως ένα μέρος για την προστασία της ψυχικής μας υγείας να είναι η αποδοχή. Η αποδοχή σχετικά με το τι μπορώ να αλλάξω για το μέλλον στο σήμερα. Τι μπορώ πραγματικά να ελέγξω; Υπάρχει ένα όριο σε αυτό και το όριο αυτό ανταποκρίνεται στο σήμερα. Σήμερα λοιπόν, τι μπορείς να κάνεις για να είσαι καλά;
  • Μια ακόμα πηγή αρνητικών σκέψεων θα μπορούσε να είναι και το ίδιο το παρόν. Πως; Συγκρίνοντας τον εαυτό μας με τους άλλους. Συγκρίνουμε την ποιότητα της εργασίας μας με τον συνάδελφο, την σχέση με τον σύντροφό μας με του γνωστού μας κλπ. Φοβόμαστε την κριτική για αυτό που έχουμε αναλάβει να διεκπεραιώσουμε διότι στεκόμαστε στο τι σκέφτονται οι άλλοι για εμάς και όσα κάνουμε. Για ακόμα μια φορά, ελλοχεύει ο φόβος της απώλειας του ελέγχου. Ίσως ένας μέρος προστασίας για την ψυχικής μας υγεία να είναι αρχικά η οργάνωση των όσων έχουμε να κάνουμε, των τρόπων με τους οποίους θα φτάσουμε στον επιθυμητό στόχο μας αλλά δεν θα μπορούσα να παραβλέψω και την θεραπεία με έναν ειδικό στην ψυχική υγεία. Όλα αυτά υποδηλώνουν τη λεγόμενη αυτοφροντίδα μας.
  •  Αφού μιλήσαμε για το παρόν και το μέλλον θα ήταν ουτοπικό να αφήσουμε ακάλυπτο το παρελθόν. Έχω την αίσθηση πως σε όλους μας έχει συμβεί να σκεφτόμαστε κάποια γεγονότα ή μεμονωμένα κάποιο γεγονός που συνέβη για παράδειγμα την προηγούμενη εβδομάδα ή ακόμα και πριν ένα χρόνο. Πως υπήρχε αυτή η αρνητική σκέψη; Σαφώς με ανησυχία αλλά και αμηχανία. Είμαστε άνθρωποι, λέμε και πράττουμε πράγματα τα οποία δεν έχουν όλα το ίδιο αντίκτυπο. Παρόλα αυτά συνηθίζουμε να επικεντρωνόμαστε στην έννοια του λάθους και της αποτυχίας παραβλέποντας πως σε όλα όσα είπαμε και κάναμε εκ των πραγμάτων υπήρχαν και θετικά σημεία. Αξίζει να δούμε την πραγματικότητα, η οποία λέει πως το παρελθόν δεν μπορεί να αλλάξει, «ο γέγονε, γέγονε». Αυτό όμως το οποίο μπορεί να αλλάξει είναι ο τρόπος με τον οποίο θα λειτουργήσεις σε μια παρόμοια συνθήκη στο μέλλον.

Μπορούν να πάψουν να υπάρχουν οι αρνητικές σκέψεις στη ζωή μου;

Οι αρνητικές σκέψεις δεν είναι εφικτό να σταματήσουν να υπάρχουν μιας και από την φύση τους είναι παρορμητικές και ακούσιες. Ωστόσο αυτό που μπορεί να διαφοροποιηθεί, έστω και σε έναν βαθμό, είναι η αντιμετώπιση που είχες μέχρι σήμερα προς αυτές. Δεν χρειάζεται να γίνουν μέρος της ζωής σου, ούτε να συμβιβαστείς μαζί τους. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να εντοπίσεις τις αρνητικές σκέψεις αλλά κυριότερα να κατανοήσεις με ποιο τρόπο πληγώνεσαι μέσα από αυτές, προκειμένου να αναζητήσεις τρόπους αλλαγής. Μπορείς να δοκιμάσεις να δημιουργείς αντίθετες σκέψεις από αυτές όταν προκύπτει κάποιο ζήτημα. Ένας βοηθητικός τρόπος θα μπορούσε να είναι οι παρακάτω ερωτήσεις, τις οποίες μπορείς να απαντήσεις ο ίδιος. Πάμε να δοκιμάσουμε!

  • Στηρίζεται σε κάτι πραγματικό αυτή η αρνητική σκέψη;
  • Μήπως αντί να δίνω δύναμη στον εαυτό μου μέσω της σκέψης μου, του την αφαιρώ;
  • Αν σκεφτόμουν κάτι θετικό στη θέση της συγκεκριμένης αρνητικής σκέψης τι θα ήταν αυτό;
  • Αν δεν υπήρχαν οι αρνητικές σκέψεις στη ζωή μου, τι θα ήταν διαφορετικό;
  • Μήπως όταν σκέφτομαι αρνητικά διογκώνονται τα προβλήματά μου περισσότερο;

Θυμήσου

Συνηθίζουμε να παίρνουμε τα πάντα ως δεδομένα, ακόμα και αν βρίσκονται στο στάδιο της σκέψης. Μπορείς να αλλάξεις την ερμηνεία αυτών αντικρίζοντάς τες ρεαλιστικά. Αξίζει να θυμάσαι πως χρειάζεται τόσο χρόνος όσο και δέσμευση προκειμένου να επέλθει μια αλλαγή. Σε κάθε περίπτωση δεν καλείσαι να αντιμετωπίσεις οποιαδήποτε κατάσταση βιώνεις μόνος. Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας βρίσκονται δίπλα σου στην περίπτωση που χρειαστείς βοήθεια σε αυτή την προσπάθεια. Είμαστε μαζί.

grammenou_rania

Βιβλιογραφικές αναφορές

  • Smith, E. (2018, December 11). What is Negative Thinking? How It Destroys Your Mental Health, HealthyPlace. Retrieved on 2021, April 3 from https://www.healthyplace.com/self-help/positivity/what-is-negative-thinking-how-it-destroys-your-mental-health
  • Smith, E. (2018, December 11). How to Get Rid of Negative Thoughts, Stop Being Negative, HealthyPlace. Retrieved on 2021, April 3 from https://www.healthyplace.com/self-help/positivity/how-to-get-rid-of-negative-thoughts-stop-being-negative
  • Huffington Post, CA. (2015, May 2nd). Benefits of Reading Include Happiness and Satisfaction In Life. [Blog post] Retrieved from https://www.huffingtonpost.ca/2016/02/05/benefits-of-reading_n_9170908.html

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*